20.01.2025
Здавна хрест був одним із найголовніших християнських атрибутів. Тому носіння натільного хрестика у серця має велике значення, що трактується як спокута провини людства, зцілення хвороб, порятунок від темних сил. Незважаючи на те, що зараз хрест надзвичайно поширений як декоративний елемент і часто сприймається у розриві із християнськими традиціями, ігнорувати його походження та символізм не варто. Вшанування хреста, любов до нього проявляється у багатстві та різноманітності його прикрас.
У цьому немає нічого складного, з віків вважалося, що срібло відганяє нечисть, а тому і хрестик варто вибрати зі срібла, але якщо такої можливості немає, то хрестик можна вибрати з будь-якого металу або навіть дерева.
Форма.
З давніх-давен найбільш поширений був хрестик восьмикінцевої форми. Згодом почали з'являтися інші форми. Жодних суворих правил щодо форми хрестика чи матеріалу у церкві немає. Традиція виготовлення хрестів сягає найглибшої давнини. Історично склалося безліч форм хреста, всі вони визнані церквою за дотримання канонічних умов. Віруючий має право вибрати той хрестик, до якого лежить душа.
вісімкінцевий Хрест - найпоширеніший, традиційний для православних. Ось як він виглядає: над середньою, найдовшою поперечиною цього хреста знаходиться коротка поперечина, а під нею - коротка коса, верхній кінець якої звернений північ, нижній - на південь. Верхня мала поперечка символізує дощечку з написом, зробленим за наказом Пілата трьома мовами: "Ісус з Назарета Цар Юдейський" (часто позначається на хресті абревіатурою І.М.Ц.І.), нижня - підніжжя, на яке спиралися ноги Ісуса, зображене у зворотній перспективі. Форма цього хреста найбільше відповідає тому, на якому реально був розіп'ятий Ісус. Вісім кінців його означають вісім основних періодів історії людства, де восьмий - це життя майбутнього століття, Царство Небесне. Той кінець, який вказує нагору, - символ шляху до Небесного Царства, відкритого Христом. Коса поперечина, до якої були прибиті ноги Спасителя, означає, що з його настанням у земному житті людей було порушено рівновагу перебування всіх без винятку у владі гріха. У світі почався новий процес духовного відродження, шлях людини з темряви в область світла небесного. Ось цей рух від землі до неба і означає коса поперечина восьмикінцевого хреста. Коли на ньому зображено розп'ятий Христос, хрест загалом стає повним чином Розп'яття Спасителя і містить у собі всю повноту Хресної Сили. Тому восьмикінцевий натільний хрестик з давніх-давен вважався найпотужнішим захистом від всякого зла - як видимого, так і невидимого.
СЕМІКОНЕЧНИЙ ХРЕСТ - верхня поперечина одна і пряма підніжжя, що має глибокий містичний і догматичний зміст. До приходу Христа священики приносили жертву на золотому підніжжі, приробленому до престолу, який освячувався, як і зараз робиться у християн, через миропомазання. Отже, хресне підніжжя – це та частина новозавітного жертовника, яка містично вказує на священицьке служіння Спасителя, який добровільно заплатив своєю смертю за чужі гріхи. Підніжжя Святого хреста відкриває одну з його таємничих сторін, У пророка Ісаї, за сотні і сотні років до народження Христа, читаємо, як каже сам Господь своєму обранцю: "Прославлю підніжжя ніг Моїх" (Вих. 60, 13). Семикінцевий хрест часто можна побачити на іконах північного листа, подібні хрести споруджувалися на куполах храмів.
Шестикінцевий Хрест - теж один з найдавніших хрестів з похилою нижньою перекладиною. Чому вона похила тут, у цьому варіанті хреста? Сенс символічний і глибокий. Хрест у житті кожної людини служить мірилом, ніби вагами його внутрішнього стану, душі та совісті. Так було і в момент реального розп'яття Ісуса на хресті між двома розбійниками. У літургічному тексті Хресту є слова про те, що "між двома розбійниками мірило праведне буде". Ми знаємо, що під час страти один із розбійників хулив Ісуса, другий - навпаки, говорив про те, що сам він стратив справедливо, за гріхи свої, а Христа стратять невинно. Знаємо, що Ісус у відповідь на це щире покаяння сказав розбійникові, що гріхи з нього знімаються, що "сьогодні" він буде разом із Господом у раю. І в шестикінцевому хресті похила поперечина нижнім кінцем символізує страшний тягар нерозкаяного гріха, що тягне в пітьму першого з розбійників, друга, спрямована вгору, - звільнення покаянням, через яке й пролягає шлях до Царства Небесного.
ХРЕСТ ЧОТИРЕХКІНЦЕВИЙ, КАПЛЕВИДНИЙ - одна з улюблених християн і поширених у них форм. Хресне дерево Христос окропив своєю кров'ю, тим навіки надавши хресту його силу. Краплі крові Викупителя і символізують круглі краплі в напівдужах чотирьох кінців краплинного хреста. Існували наперсні хрести такої форми та натільні. Дуже часто краплевидний хрест використовувався для прикрашання богослужбових книг. Це - один з найдавніших варіантів. У цьому хресті похила нижня поперечка символізує внутрішні ваги кожного з нас: що перемагає? - совість чи гріх? Її значення часто сприймається як шлях від гріха до покаяння. Вважається, що краплі на кінцях перекладин - це кров розп'ятого Христа, який викупив гріхи людства. Цей символ часто використовували для оздоблення релігійних книг.
ХРЕСТ - "ТРИЛИСТНИК" - кінці якого складаються як би з трьох напівляглих листочків, іноді -з шишечкою на кожному з них або намистинкою. Ця форма найчастіше використовується виготовлення напрестольных хрестів. Крім того, трилисті хрести зустрічаються на гербах.
ПРОСТИЙ ЧОТИРИКІНКОВИЙ ХРЕСТ З ДОВЖЕНОЮ НИЖньОЮ ЧАСТИНОЮ. Символізує насамперед Боже довготерпіння по відношенню до людини. Той, хто його обирає, як би заздалегідь просить Бога виявити стосовно нього та його гріхів терпіння, подібно до псалмоспівця і царя Давида, благаючи свого Творця: "Відверни обличчя Твоє від гріхів моїх..." (Пс. 50, покаяний).Молить про те, щоб Господь послав йому смирення. Такі хрести вперше з'явилися у III столітті у римських катакомбах, де збиралися для богослужіння християни. Хрест такої форми і зараз використовують деякі східні православні церкви. Стійка цього хреста значно довша, ніж балка. Стійка і балка перетинаються так, що два горизонтальні плечі і верхня вертикальна частина однакові по довжині. Цей хрест є чистим символом страждань Спасителя. Сильним поштовхом для шанування прямого зображення хреста свого часу послужило здобуття матір'ю святого царя Костянтина, рівноапостольної Оленою, Чесного Животворчого Хреста, на якому був реально розіп'ятий Ісус Христос. Такий хрест - найпоширеніший на християнському Заході, і нерідко ревні шанувальники "восьмикінець" його не визнають. У цьому зв'язку не зайве буде нагадати слова, сказані про хрест одним із святителів "Не за кількістю дерев, не за кількістю кінців Хрест Христів шанується нами, але за самим Христом, пресвятою кров'ю Якого обігрівся. Проявляючи чудодійну силу, якийсь Хрест не сам собою діє, але силою розп'ятого на ньому Христа та покликанням пресвятого імені Його”.
Звичайно ж, православним віруючим необхідно знати, чим відрізняється будь-яке православне розп'яття від католицького.
Католицька церква використовує лише один образ Хреста – простий, чотирикутний із подовженням нижньої частини. Але якщо форма хреста найчастіше не має значення для віруючих і служителів Господу, то становище Тіла Ісуса є принциповим розбіжністю цих двох релігій.
У католицькому Розп'ятті зображення Христа має натуралістичні риси. У ньому проявляється все людське страждання, муки, які довелося випробувати Ісусу. Його руки провисають під вагою тіла, по обличчю та з ран на руках та ногах струмує кров. Образ Христа на католицькому хресті правдоподібний, але це зображення мертвої людини, у той час як немає жодного натяку на торжество перемоги над смертю.
Православна традиція зображує Спасителя символічно, образ Його виражає не хресне борошно, а торжество Воскресіння. Долоні Ісуса відкриті, ніби хоче обійняти все людство, даруючи їм свою любов і відкриваючи шлях до вічного життя. Він Бог і весь його образ говорить про це.
Ще однією важливою позицією є положення ніг на Розп'ятті. Справа в тому, що серед православних святинь є чотири цвяхи, якими імовірно і був пригводжений Ісус Христос до хреста. Отже, руки і ноги були прибиті окремо. Католицька церква не згодна з цим твердженням і зберігає свої три цвяхи, якими був закріплений на хресті Ісус. У католицькому Розп'ятті ноги Христа складені разом і прибиті одним цвяхом. Тому коли Ви приносите хрестик у храм на освячення, його уважно розглядатимуть на предмет кількості цвяхів.
Відрізняється також і напис на табличці, прикріпленій над головою Ісуса, де мав бути опис його провини. Але оскільки Понтій Пілат не знайшов, як описати провину Христа, на табличці з'явилися слова «Ісус Назорій Цар Юдейський» трьома мовами: грецькою, латинською та арамейською. Відповідно на католицьких хрестах Ви побачите напис латиною I.N.R.I., а на російських православних - I.Н.Ц.I. (Зустрічається також І.М.Ц.І.
Природно, що православне благочестя вимагає носіння православного хреста, а чи не католицького, порушує догматичні основи православної віри. Тому, якщо віруючий набуває хреста із зображенням розп'ятого Ісуса Христа, саме на згадані деталі відзнаки і має він звертати увагу.
православне розп'яття
католицьке розп'яття
Поки що немає коментарів. Ви можете бути першим.